Welchen negativen Effekt kann Wettbewerb haben?
Tournaments as essential incentive tools in organizations,
However, stiff competition might deteriorate cooperation and induce sabotage
Effort and sabotage activities increase when a prize spread is introduced
In practice: Tournaments are often combined with other compenation schemes
Simple Model on Relative and Team Incentives
3 agents constitute a team
simultaneously choose effort ei at cost C(ei)
can exert sabotage (ti<0) or provide help (ti>0) to the other two agents
Output of an agent in the simple model on relative and team incentives
Expected payoff of the agent i
Questions to be answered through the Baseline experiment
Do agents increase their effort when the wage spread increases as predicted?
Do agents reduce sabotage when relative rewards are argumented by a team reward scheme?
Aufbau Baseline Experiment
Groups of 3
Work frame: Work, sabotage, help, individual component (low, high payment) group component
Effort level ei
Sabotage/help ti
One-shot game, strategy method for 5 different prize combinations
1 high (wh) and 2 (wl) low prizes with constant wahe sum wh+2*wl= 42,000
Results of the Baseline Experiment
Effort significantly increases with the prize spread
For small prize spread —> subjects exert significantly more effort than suggested by the model
subjects become less cooperative with regard to help if the prize spread is high
Subjects exert significantly less sabotage than suggested by the theory for the high prize spread
Question to be answered through the “Experimental extension: Effects of guidelines”
Can cooperation be enhanced by organizational means - for example, guidelines?
How do guidelines influence agents behaviour?
Do they increase cooperation or sabotage?
Do agents exert higher effort levels compared to the baseline?
Design of the Experimental extension
Prior to the experiment we ask you to follow one of these guidelines:
Striving for individual top performance drives our actions
Striving for cooperative team performance drives our actions
Guidline to follow is chosen randomly
Effect of Guidelines on Effort
Subjects with individual or cooperative guideline exerted significantly more effort than subjects in the baseline
There is no signifficant difference in effort between the subjets who receives the individual or cooperative guideline
Effect of Guidlines on Help
Subjects with the individual guidline sabotaged significantly more than subjects with cooperative or no guideline
Subjects who received the cooperative guidline exerted significantly more help than subjects with individual guideline or in the baseline
Conclusion of the “Baseline experiment: Help and sabotage in teams”
Agents increase their effort with the wage spread. On average they do so quite in line with the theoretical prediction - but: effort tends to be higher
Agents reduce sabotage when the wage spread is decreasing
Conclusion of the “Experimental extension: Effects of guidelines”
Effort contributions are higher in the presence of guidelines aiming at top-individual-performance or team cooperation
Sabotage can be reduced resp. help can be increased by cooperative guidelines
Sabotage can be increased by individual guidelines
Experiment zu Anreize und Lügen
One-shot
Probanden würfeln provat, berichten die Augenzahl am Ende und erhalten: 1CHF pro Augenzahl (z.B. 2 CHF für Augenzahl 2)
Teilnehmer wurden aufgefordert, mehrmals zu würfeln, um den Würfel zu testen. Die Augenzahl des ersten Wurfs zählte für die Auszahlung
Lügen kann auf dem individuellen Level nicht gemessen werden
Treatments:
Baseline
High Stake: dreifache Auszahlung im Vergleich zum Baseline
4.9 Stake: 4.9 CHF für Augenzahl 4, um die Auszahlung für 4 und 5 auszugleichen
Externalities: Eigene Auszahlung wird von 5 CHF abgezogen, Rest erhält anderer Spieler
Double Anonymous: Berichtete Augenzahl kann nicht auf Proband zurückgeführt werden
No die: Auszahlung wird ausgewählt ohne Würfelwurf
Repetition: Probanden erneut teilnehmen lassen
Beliefs: Probanden raten, was andere angegeben haben im Basline und werden nach Korrektheit der Beliefs bezahlt
Ergebnis des Experiments zu Anreize und Lügen
Ca. 20 % der Probanden lügen vollständig (auszahlungsmaximierend), ca. 39% bleiben ehrlich, ca 20% kügen partiell
Lügen wird kaum reduziert durch negative Externalitäten auf andere und höhere Anreize
Lügen wird kaum erhöht durch ein doppelt blindes Verfahren
Aber: Die Effekte sind gering und Lügen (vollständig und teilweise) gibt es weiterhin
Ehrlichkeit nimmt ab, wenn wiederholt entschieden werden muss
Besonders das teilweise Lügen kann durch die Modelle nicht erklärt werden
Zusammenfassung Adverse Effekte von Anreizen
Wichtigster Nachteil von Tunieranreizen ist die mögliche mangelnde Kooperation bzw. sogar Sabotage
Dieser könnte mit Teamanreizen sowie Corporate Guidelines, d.h. der Stärkung von kooperativen Normen, entgegen gewirkt werden
Auch andere unethische Verhaltensweisen wie das Lügen werden durch Experimente untersucht, da dies für Organisationen relevant ist
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